Stránky věnované zejména fotografiím památek a zajímavých míst města Krnova a jeho okolí - Bruntálska, Opavska, Jesenicka a polského pohraničí. Najdete zde však fotografie i jiných vzdálenějších míst, která jsem navštívil.
Stránky Vám mohou posloužit jako inspirace k návštěvě našeho regionu. Můžete navštívit také na Facebooku.

Jak na makro bez makroblesku?

11. února 2009 v 18:44 | P.K. |  Fotoblog
Tímto článkem bych se chtěl podělit o zkušenost s výrobou pomůcky, která se výborně hodí k fotografování makra, přesněji řečeno detailů.

Přestože se vůbec makrofotografii nevěnuji, sem tam si potřebuji nebo chci nafotit nějaký detail. Platí to o současnosti a bylo tomu tak i v době, když jsem fotil digitálním kompaktem. Nechtěl bych se teď zabývat tím, jaký přístroj, objektiv či pomůcka je na fotografování nejlepší. Samozřejmě nejlepší je digitální zrcadlovka v kombinaci s makroobjektivem doplněná kvalitním stativem nebo makrobleskem. Pokud máme dostatek světla zejména v přírodě, pak někdy není třeba ani makroblesk ani stativ. No ale toho světla se často nedostává a tak nezbývá než zvyšovat citlivost ISO, což zvláště u kompaktních digitálů má za následek výrazné zhoršení kvality. Stativ také nebývá řešením u pohybujících se objektů například brouků. Co tedy použít blesk? Troufám si říct, že 99% majitelů zrcadlovek ale nevlastní makroblesk a 90% majitelů zrcadlovek nevlastní ani externí systémový blesk a jediným používaným zdrojem umělého světla je vestavěný blesk. To ani nemluvím o majitelích kompaktních přístrojů, jejichž přístroje až na výjimky ani nejsou vybaveny sáňkami na blesk.

Vestavěný blesk ale přináší při fotografování detailů řadu problémů. Vestavěný blesk je často příliš blízko objektivu a tem mu tak stíní. Elektronika digitální přístrojů zpravidla také není schopna na tak krátkou vzdálenost, která je potřeba při fotografování detailů mezi objektem a fotoaparátem, zregulovat vyslaný záblesk a výsledkem je přepálená fotka. To ani nemluvím o hrozícím odrazu záblesku přímo do objektivu.

Myslím, že pokud nemáte nějaké velké ambice s fotografování makrofotografií, postačí drobná pomůcka, kterou s sebou osobně nosím v brašně s digitální zrcadlovkou a kterou mám také v pouzdře, ve které nosím kompaktní fotoaparát používaný jako rodinný zápisník. Pomůcku jsem nazval difuzér.

Přemýšlel jsem, jakým způsobem rozptýlit světlo z vestavěného blesku, a napadlo mě vyrobit si difuzér pokud možno z bílého plastu, který by propouštěl světlo a zároveň je i rozptyloval. Protože jsem měl zrovna po ruce několik obalů od malířské barvy Primalex, rozhodl jsem, že to zkusím. Obal od Primalexu má tu výhodu, že je bílý, dostatečně světlo propustný a zároveň vystřižený difuzér není rovný, ale trochu se kroutí, což je v daném případě výhodné právě pro rozptýlení a zároveň i pro dobré držení na objektivu. No a jak vypadá difuzér připravený k akci se můžete podívat na fotografiích.

Sony A200 + Sony 18-70/3,5-5,6 DT + předsádka Hoya 4D + difuzér

Kompakt Nikon P4 s difuzérem

Na ukázku se také můžete podívat na výsledné zkušební fotografie bez použití difuzéru a s jeho použitím a to jak u digitální zrcadlovky Sony A200 s objektivem 18-70/3,5-5,6 a předsádkou Hoya 4D, tak u kompaktního fotoaparátu Nikon P4. Zkoušel jsem difuzér také použít na teleobjektivu Olympus Zuiko 40-150/3,5-4,5 s předsádkou (na těle Olympus E-400) a na teleobjektivu Sony 75-300/4,5-5,6 s předsádkou (na těle Sony A200), ale po vlastní zkušenosti mohu říci, že čím je fotografovaný objekt dále a dále je také difuzér od samotného blesku, tím se ztrácí výkon vestavěného blesku a je problém scénu prosvětlit. Ve všech případech jsem se snažil používat vyšší clonové čísla pro vyšší hloubku ostrosti, která je při fotografování detailů tak malá, že je někdy problém vůbec zaostřit. Z praxe vím, že není problém při použití zrcadlovky Sony A200 se setovým objektivem 18-70 DT vybaveným předsádkou exponovat s clonou 11-16 při ISO 100, což jsou dle mého názoru dobré výchozí podmínky. Myslím, že difuzér by byl velmi dobře použitelný také s makroobjektivem jako levná dočasná náhražka makroblesku. Ale to již vyzkoušené nemám. Při použití difuzéru jsem narazil na jediný problém a to je ten, že u objektivů bez vnitřního ostření se difuzér při ostření otáčí, proto je s tím třeba počítat . Někdy je lepší se pokoušet ostřit pohybem celé soustavy fotoaparát + objektiv.

Sony A200 + 18-70, ohnisko 70 mm (přepočet 105 mm), clona 11, čas 1/125 s, ISO 100, předsádka Hoya 4D, bez difuzéru, objektiv vrhá stín

3x Sony A200 + 18-70, ohnisko 70 mm(přepočet 105 mm), clona 11, čas 1/125 s, ISO 100, předsádka Hoya 4D, s difuzérem

digitální kompakt Nikon P4, ohnisko 7,5 mm (přepočet 36 mm), clona 7,6, čas 1/45 s, ISO 50, kompenzace -0,7 EV, bez difuzéru, objektiv vrhá stín a fotka je přepálená

digitální kompakt Nikon P4, ohnisko 7,5 mm (přepočet 36 mm), clona 7,6, čas 1/45 s, ISO 50, kompenzace -0,7 EV, s difuzérem

Co říci k výsledným fotografiím? Sám jsem byl tenkrát, když jsem si difuzér (nebo správně difusér?) vyrobil ke kompaktu, překvapen s téměř dokonale rozptyleným světlem. To samé platí i u zrcadlovek, co jsem měl. No a cena takové pomůcky? Zanedbatelná respektive nulová. Bylo potřeba jen trocha trpělivosti při vystřihování, aby difuzér dobře seděl na objektivu. Lépe vystřihnout méně a pak přistřihávat!

Na úplný závěr přidávám ještě jednu variantu bleskové rozptylky, kterou používá docela hodně fotografů. Je to rozptylka z krabičky od kinofilmu. Vhodná je ale pouze, když fotografujete z větší vzdálenosti než pár centimetrů, protože vám jinak bude stínit objektiv.

Sony A200, 75-300/4,5-5,6, 135 mm(200 mm), předsádka Hoya 4D, ISO 100, čas 1/125, clona 11, na blesku mléčka krabička od filmu

Přeji dobré světlo!!

P.K.

Komentáře

1 jonáš jonáš | Web | 13. února 2009 v 18:47 | Reagovat

Ahoj!

to je fakt zajímavé !Určitě to prubnu:-)není nad starou dobrou ruční práci!

2 Davy Davy | E-mail | 15. března 2009 v 13:54 | Reagovat

Mám odzkoušenou "bleskovou rozptylku" z krabičky od kinofilmu, pak totéž jsem zkusil i s krabičkou od léků či vitamínů – potravinových doplňků např: BETA karoten  6mg. Po odstranění nálepky získáte čistě bílý nůžkami či skalpelem dobře opracovatelný materiál. Po nasazení na vyklápěcí blesk (stejně jako u krabičky od kinofilmu) dává blesk měkké světlo a i barevné podání barev mi připadá přirozenější. Davy

3 Autor Autor | 15. března 2009 v 15:02 | Reagovat

Díky za příspěvek, tak to hned zkusím. Nějaké krabičky v lékárničce mám.

4 Davy Davy | E-mail | 17. března 2009 v 20:59 | Reagovat

Budu rád za Tvé zkušenosti. Napiš mi je prosím když tak na mail. D.

5 Ratunka Ratunka | 20. března 2010 v 7:35 | Reagovat

No to je nápad:-)
Díky moc, vždycky se hodí zlepšovák a když moc(nebo nic) nestojí, je to ještě lepší:-)

6 Náhodný čtenář Náhodný čtenář | 20. srpna 2011 v 15:23 | Reagovat

Dobrý nápad, určitě vyzkouším. Škoda, že tady diskuze a přísoěvky nějak váznou. :-(